- Teacher: Olga Böse
- Teacher: Beste Kamali
Informationsstruktur
This course introduces notions of information structure such as topic
and focus and their various ralizations in the modules of grammar
ranging from syntax to prosody. Data will be drawn from a number of
unrelated languages. Prerequisite: Introduction to linguistics. BN
requirements: weekly reading (~15-20 pages) and exercise homeworks (1-2
hours x4). AP requirements: presentation+paper. Materials: selected
papers will be available online.
- Teacher: Olga Böse
- Teacher: Beste Kamali
Minimalistische Syntax
Are you curious about how words form sentences and how word order rules
of grammars of different languages may be accounted for using a small
set of universal rules and notions? This course will give the students
an introduction to Minimalist Syntax, its fundamental methods and
notions. BN requirements: weekly reading (~15-20 pages) and exercise
homeworks (1-2 hours x4). AP requirements: presentation+squib (short
paper). Textbook: Koeneman & Zeijlstra 2017.
- Teacher: Ana Krajinovic
Linguistic explanations in usage-based and formal approaches
This course is a continuation of the course “Was erklärt die Linguistik? Linguistische Ansätze im Vergleich”, but you can enrol even if you didn’t attend the first course, as we will cover the basics in the beginning of the course. In this course we will analyze and compare works from authors working in different linguistic approaches. We will focus on the dichotomy between scientific explanations in formal and usage-based approaches in syntax and semantics. Our comparative methods will include the tools developed in the area of the philosophy of science, as well as specific linguistic problems and linguistic data from underdescribed languages, which will illuminate our quest for scientifically sound explanations in linguistics.
- Teacher: Ana Krajinovic
Morphosyntaktische Phänomene in den Sprachen der Welt
In diesem Kurs werden wir verschiedene morphosyntaktische Phänomene in vielen Sprachfamilien der Welt untersuchen. Wir werden uns auf die Phänomene konzentrieren, die für die Sprachtheorie von besonderer Bedeutung sind. Einige davon sind bestimmte Kategorien, die nicht, oder nur in geringerem Maße, unterschieden werden, wie z.B. Substantive und Adjektive (z.B. in australischen und dravidischen Sprachen) oder Verben und Adjektive (z.B. in Mandarin-Chinesisch oder ozeanischen Sprachen). Wir werden uns auch auf Muster konzentrieren, die in ungewöhnlichen morphologischen Paradigmen gefunden werden, z.B. bei der Personen- und Numerusmarkierung, die oft zusammen mit der Tempus-, Modus- und Aspektmarkierung ausgedrückt werden. Wir werden nach Regelmäßigkeiten in scheinbar unregelmäßigen und ungewöhnlichen linguistischen Phänomenen suchen.
- Teacher: Todd Snider
Counterfactuals
"Wenn Mary in ihrem Büro ist, dann schläft sie." Es is leicht, die Wahrheitsbedingungen dieses Konditionals zu erfassen, und zu verstehen, wie wir seinen Wahrheitswert bestimmen können. Wir öffnen die Tür zu Marys Büro, und wenn sie wach ist, ist es falsch; andernfalls ist es wahr. Es ist jedoch viel weniger klar, wie man die Wahrheitsbedingungen eines kontrafaktischen Konditionals versteht: "Wenn Mary gestern in ihrem Büro gewesen wäre, hätte sie geschlafen." Was bedeutet ein Satz wie dieser? Unter welchen Bedingungen ist er wahr, und wie bestimmen wir seinen Wahrheitswert?
Kontrafaktische Sätze werden verwendet, um Situationen zu beschreiben, von denen wir wissen, dass sie falsch sind ("Wenn ich gewonnen hätte, wäre ich glücklich"), oder solche, von denen wir nicht wissen, dass sie wahr sind ("Wenn der Täter hier gewesen wäre, hätte er Fingerabdrücke hinterlassen”). Solche Sätze faszinieren Linguisten und Philosophen seit vielen Jahrzehnten. In diesem Kurs werden einige der Rätsel untersucht, die kontrafaktische Aussagen für die Standardtheorien der Semantik aufwerfen, und eine Reihe von Lösungen untersucht, die vorgeschlagen wurden, um sie zu erklären. Wir werden Konzepte wie Modalität, Kausalität und Ähnlichkeit diskutieren und Beiträge von Linguisten, Philosophen, Psychologen und Informatikern lesen.
"If Mary is in her office, then she's asleep." It's straightforward enough to understand the truth conditions of his conditional, and to understand how we could find out its truth value. We open the door to Mary's office, and if she's awake, it's false; otherwise, it's true. It's much less clear how to understand the truth conditions of a counterfactual conditional, however: "If Mary had been in her office yesterday, she would have been asleep." What does a sentence like this mean? Under what conditions is it true, and how do we evaluate it for truth?
Counterfactuals are used to describe scenarios that we know to be false ("If I had won, I would be happy"), or ones we don't know to be true ("If the culprit had been here, he would have left fingerprints"), and they have intrigued linguists and philosophers for many decades. This course will examine some of the puzzles that counterfactuals pose for standard theories of semantics, and explore a variety of solutions that have been proposed to account for them. We will discuss concepts including modality, causality, and similarity, and read papers by linguists, philosophers, psychologists, and computer scientists.
- Teacher: Todd Snider
Introduction to Pragmatics
This course offers a basic introduction to pragmatics. We will be concerned with aspects of meaning that go beyond truth-conditional content and are related to how language is used in context, including conversational implicatures (inferences that arise through reasoning about the speaker's adherence to conversational maxims like ”Be as informative as you can ") And presuppositions (notions that a speaker or an utterance present as taken for granted). Phenomena like these will lead us to consider the view that meaning in conversation is a product of the lexical meaning of words, the syntax / semantics of the linguistic constructions employed, and how these interact with the context of use and speakers '/ hearers' assumptions .
The course is geared towards students who want to acquire core concepts in pragmatics needed to pursue their studies in linguistics and related disciplines (such as psychology, information science, computational linguistics, philosophy, literature, etc.).
- Teacher: Elif Benli
- Teacher: Luke Dominik
- Teacher: Sarah Fabian
- Teacher: Natascha Flechner
- Teacher: Patricia Sina Fuchshofer
- Teacher: Maximilian Gottwein
- Teacher: Miriam Hein
- Teacher: Benno Kuckuck
- Teacher: Kilu von Prince
- Teacher: Zoe Djappa
- Teacher: Luke Dominik
- Teacher: Patricia Sina Fuchshofer
- Teacher: Sabine Hauner
- Teacher: Miriam Hein
- Teacher: Mogens Mastracchio
- Teacher: Stefanie Miyahara
- Teacher: Alexandra Naumann
- Teacher: Alina Schünemann
- Teacher: Katharina Spalek
- Teacher: Anna Marlene Stahlich
- Teacher: Daniel Thiele
- Teacher: Kilu von Prince
Einführung in die Syntax
In diesem Kurs lernen wir die Grundlagen der Syntax kennen. Anhand der Grundsatzdebatte über Worststellungsmuster in den Sprachen der Welt entwickeln wir die Grundbegriffe und Fähigkeiten, die für die sprachwissenschaftliche Forschung zentral sind. Dazu gehören die Diagnose von Wortarten und Argumentstrukturen, die Analyse von Phrasen und Sätzen in verschiedenen Theorien, und die Bestimmung der Länge syntaktischer Dependenzen.